Hoge rietkraag en
laagstaande zon oorzaak ongeluk. De laagstaande zon en hoge
begroeiing langs de kant. Vermoedelijk daardoor hebben roeiers
uit Enschede het vrachtschip over het hoofd gezien, dat
vervolgens over een van de twee voer.
De
twee roeiers die dinsdag zijn overvaren op het Twentekanaal,
lijken de schrik te boven. Woensdag zetten de twee UT-studenten
zich weer aan hun studie. ‘Ze zijn bezig met tentamens. Tijd om
met de pers over het ongeluk te praten, hebben ze niet’, laat
woordvoerder Ed Kraszewski van het Korps Landelijke Politie
Diensten weten. Dinsdagmorgen rond negen uur raakten de twee te
water, toen ze in aanvaring dreigden te komen met een schip op
het kanaal in Enschede. Ze voeren midden op het water, in een
bocht (ter hoogte van de houten fietsbrug) op weg naar Hengelo.
De twee hielden een wedstrijd met een andere roeiboot, ook
bemand door twee roeiers. Ze waren net bezig die in te halen.
Een van hen had vooraf nog omgekeken of er iets aankwam, maar
kon niets ontwaren. Toen de roeier zich even later weer
omdraaide, zag hij ineens op zo’n twintig meter afstand een leeg
binnenvaartschip naderen. Het schip voer in de richting van
Enschede. Uitwijken was niet meer mogelijk. De schipper en de
roeiers hadden elkaar niet gezien. Onbekend is waarom de
schipper het bootje niet op tijd in zijn vizier kreeg. Het zicht
van de roeiers, evenals dat van de drie meefietsende coaches op
de kant, werd belemmerd door een hoge begroeiing in de bocht,
volgens de KLPD-woordvoerder. Verder speelde de laagstaande zon
de sporters parten.
‘Een van de roeiers vertelde dat hij last had van de schittering
op het water’, aldus Kraszewski. Bij roeivereniging Euros, waar
de twee lid zijn, wordt gesproken over een ongelukkige samenloop
van omstandigheden. De roeiers - met ervaring, volgens de club -
zijn naar de kant gezwommen. De schipper, een man uit Doesburg,
heeft meteen na het ongeluk zijn vrachtvaarder stilgelegd.
Iedereen is vreselijk geschrokken, zegt Euros-voorzitter Anke
Hagemeijer. De roeiers, de schipper, en vooral ook de coaches.
Want die zagen een 23-jarige clubgenoot in eerste instantie niet
meer boven komen. De roeiboot is door de schroef volledig
vernield. In drie stukken is het wrak uit het water gehaald. Als
er een tegenligger aankomt, is inhalen verboden, volgens
verenigingstrainer Jan van Delden van Euros. ‘Roeiers moeten in
dat geval aan stuurboordswal blijven - dichtbij de kant’, legt
hij uit. Bovendien, zegt hij, gaat beroepsvaart altijd voor
pleziervaart.
Harm Veuger, regiovertegenwoordiger van de Koninklijke
Schuttevaer, organisatie voor binnenschippers, stelt dat roeiers
de schippers ‘over het algemeen niet zo tot last zijn’. ‘De
roeiers moeten wel goed oppassen. Want schepen kunnen niet zo
gemakkelijk uitwijken.’ Maar met de toenemende scheepvaart,
neemt ook de kans op ongelukken toe, zegt hij.
Roeivereniging Tubantia in Hengelo, die het veel drukkere
gedeelte van het Twentekanaal in de omgeving van Hengelo
gebruikt, heeft de afgelopen jaren veel veiligheidsmaatregelen
getroffen, in de hoop zo ongevallen te voorkomen. ‘Het is de
nachtmerrie van iedere roeivereniging, zo’n ongeluk’, zegt
voorzitter Jan van der Heijden. Leden van zijn club moeten
daarom op het water speciale hesjes dragen. In alle boten zijn
reddingsartikelen aanwezig. |