Media berichten van te water raking, (bijna) verdrinking en onderkoeling van AUGUSTUS 2019

AUGUSTUS 2019

Dode aangetroffen in de Eem bij Baarn

Zaterdag  31 augustus

57-jarige vrouw alsnog overleden na auto te water

GOES - De 57-jarige vrouw uit Wilhelminadorp die vorige week maandag met haar auto in het kanaal bij Wilhelminadorp reed, is zaterdag overleden. De vrouw kwam maandagochtend langs de Westhavendijk in het kanaal terecht.  Omstanders probeerden haar nog te redden, maar slaagden er niet in haar uit de auto te krijgen. Een duiker van de brandweer wist de vrouw uit de auto te krijgen. De vrouw werd gereanimeerd en naar het ziekenhuis gebracht, maar overleed daar deze zaterdag.

Man verdronken in Weezebeek Almelo

Almelo-Donderdagochtend zagen wandelaars in de Weezebeek aan de Jan Sluyterslaan in almelo een dode man liggen.  Er is nog niet bekend wie de man is en hoe hij te water is geraakt, de politie heeft de zaak in onderzoek.

Lichaam 25-jarige Marek Matejek vanmorgen bij Kijkduin aangespoeld

Kijkduin-Wandelaars vonden vanmorgen rond 07.30 uur het lichaam van de 25-jarige Poolse man die sinds zondag werd vermist. Al snel werd werd bevestigd dat het de vermiste Poolse drenkeling was.

De 25-jarige Marek was met vrienden van zijn werk vanuit Duitsland naar het strand in Ter Heijde gereden om een zonnige zondag door te brengen. Toen Marek na lange tijd niet meer terugkwam op het strand deden zijn collega’s een melding van vermissing. Al zijn bezittingen lagen namelijk nog wel op het strand.

Een massale zoekactie volgde werd georganiseerd. KNRM, reddingsbrigades, politie en helikopters van politie en NHV hebben tot de schemer zondagavond gezocht in zee. Er werd niemand aangetroffen, maandagochtend zijn ook nog eenheden gaan zoeken, helaas ook zonder resultaat.

Dinsdag 27 augustus

23-jarige Poolse man verdronken bij Medemblik

Medemblik – Aan de vooroever in Medemblik is dinsdagavond een 23-jarige Poolse man verdronken. Het slachtoffer was met een ploegje van 5 Poolse vrienden gaan zwemmen. Het slachtoffer bleef nog even in het water toen zijn vrienden al op de wal waren. Toen zij hem na een poosje niet meer zagen hebben zij alarm geslagen.

Inmiddels waren alle waterhulpdiensten actief aan het zoeken naar de vermiste man. De drenkeling werd aangetroffen binnen de boeienlijn door een linie van brandweer en reddingsbrigade. Ondanks dat de drenkeling meer dan anderhalf uur met zijn gezicht onder water heeft gelegen, is nog tevergeefs geprobeerd de man te reanimeren.

Maandag 26 augustus

Reanimatie bij auto te water, bestuurder uiterst kritiek naar ziekenhuis

WILHELMINADORP – Maandagochtend rond 07.20 uur is aan de Westhavendijk in Wilhelminadorp (Zeeland) een auto te water geraakt. Omstanders hebben tevergeefs geprobeerd het slachtoffer uit de auto te bevrijden. Uiteindelijk heeft een duiker van de brandweer het slachtoffer bevrijd. De inzittende is na reanimatie rond 08.00 uur, uiterst kritiek per trauma heli overgebracht naar het ziekenhuis. Er wordt voor het ergste gevreesd.

Vermiste zwemmer dood in Waal bij Dreumel gevonden

DREUMEL - In de Waal bij Dreumel in Gelderland is het stoffelijk overschot gevonden van de zwemmer die sinds woensdag werd vermist bij Ochten. Het slachtoffer is 13 kilometer stroomafwaarts aangetroffen. Afgelopen woensdag werd een massale zoektocht gehouden om de vermiste man te vinden. Het slachtoffer was gaan zwemmen in de Waal, men zag de man onder water gaan en niet meer boven komen.

23-jarige vrouw dood na overvaring door kennis op jetski

NEERLANGEL – De 23-jarige Esmee Bosman uit Deursen-Dennenburg  is zaterdagmiddag rond 14.30 uur om het leven gekomen nadat zij is overvaren door een waterscooter. Deze werd bestuurd door een 33-jarige kennis uit Beneden-Leeuwen,  vermoedelijk zag hij de vrouw over het hoofd.

Het ongeluk gebeurde een eind van de vaste wal. Kennissen wisten de vrouw nog uit het water te krijgen, ze is lange tijd op de kant behandeld door de hulpdiensten. Reanimatie mocht niet meer baten, ze overleed ter plaatse aan haar verwondingen.

19 maanden oude dreumes uit zwembad gered door vakantiegangers

Palma de Mallorca – Zaterdag rond 09.30 uur is een 19 maanden oude Nederlandse dreumes aan de verdrinkingsdood ontsnapt dankzij vakantiegangers. De dreumes is aan de aandacht van zijn ouders ontsnapt en in het hotel zwembad gekukeld.

Twee vrouwelijke toeristen die dit zagen gebeuren sprongen direct in het water en redde het kind. Een andere vakantieganger waarschuwde de ouders die vermoedelijk in slaap waren gesukkeld. Op de kant werd de dreumes gereanimeerd door zijn moeder. Het kind is naar het ziekenhuis in Son Espases gebracht, In de namiddag was het kind buiten levensgevaar.

Zondag 18 augustus

Lichaam in Noordzee aangetroffen en geborgen

Zondagavond is op de Noordzee, 30 mijl West van IJmuiden een stoffelijk overschot uit het water gehaald. Het lichaam dreef Noord van het Q10 platform en is geborgen door een wachtschip bij het boorplatform.

KNRM reddingstation IJmuiden is rond 22.00 uitgevaren met de Nh1816. Een forensisch rechercheur is meegevaren om met bemanningsleden van de KNRM het lichaam te schouwen en meenemen voor nader onderzoek. Het is zeker geen werknemer van het boorplatform.

Zaterdag 17 augustus

24-jarige man verdronken bij auto te water Kerkrade

Kerkrade – Zaterdagochtend rond 07.00 uur is een dode man gevonden in de vijver bij kasteel Erenstein in het Limburgse Kerkrade. Het 24-jarige slachtoffer lag naast de auto in het water aan de Oud-Erensteinerweg. Het is niet duidelijk of de man zelf uit de auto is gekomen of dat hij eruit geslingerd is.

Vrijdag 16 augustus

10 drenkelingen gered, 1 overleden bij aanvaring op Nieuwe Maas

Rotterdam - Vrijdagmiddag rond 15.15 uur heeft op de Nieuwe Maas bij het Noordereiland een ernstig bootongeluk plaatsgevonden. 1 persoon is overleden en 10 drenkelingen zijn onder meer door een watertaxi uit het water gered. Een RHIB met 1 persoon aan boord is in volle vaart op een sloep met 10 personen gevaren, hierbij is de RHIB gekenterd.

Een schipper van een watertaxi heeft de meeste drenkelingen uit het water gehaald. Er is nog geprobeerd een drenkeling te reanimeren, helaas zonder resultaat. Negen personen zijn voor controle naar het ziekenhuis gebracht. De schipper van de sloep ligt zwaargewond in het ziekenhuis.

19-jarige man verdronken bij Stichtse Brug

Zaterdag rond 17.45 uur is een 19-jarige jongen uit Amersfoort verdronken in het Gooimeer. Hij raakte te water bij de Stichtse Brug waar hij met vrienden was, en is tot nu toe niet gevonden. Er wordt nog naar hem gezocht. Zij alarmeerden onmiddellijk de hulpdiensten toen zij de man niet meer boven zagen komen en zochten actief naar hun vriend.

Hulpdiensten rukten rond 18.00 uur massaal uit om in het water te zoeken naar de vermiste man. Duikers zochten op de plek waar de man voor het laatst was gezien, ook sonarboten zijn ingezet bij de zoektocht. De geneeskundige hulpdiensten hebben rond 19.00 uur besloten de zoekactie om te zetten naar een berging operatie.

Hiervoor werden de vrijwilligers van Dregteam SOAD uit Urk gevraagd een dregactie op te starten. Om 20:30 uur werd met de KNRM stations Blaricum en Huizen, onder toezicht van de regiopolitie een dregactie opgestart. Doordat de stremming voor de scheepvaart nog steeds actief was, konden zij ongehinderd zoeken, en werd tegen middernacht het lichaam van de 19-jarige jongen uit Amersfoort met de dreg aantroffen. Samen met de KNRM vrijwilligers werd het levenloze lichaam geborgen en overgedragen aan de politie.

Reanimatie bij auto op de kop in water Oudenhoorn

Oudenhoorn – Vrijdagavond rond 23.30 uur is een auto met meerdere inzittenden van de weg geraakt en op de kop in het water terecht gekomen op de Zeedijk.

Twee inzittenden konden zelf uit de auto ontsnappen, het derde slachtoffer moest eruit worden gehaald. De drenkeling was buiten bewustzijn toen hij eenmaal op de kant lag is gereanimeerd. Het slachtoffer is in zorgwekkende toestand overgebracht naar het Erasmus MC. De andere twee inzittenden zijn ter plaatse nagekeken.

Vrouw verdronken in gracht Hoorn

HOORN - Buurtbewoners zagen zondagmiddag het lichaam in de gracht langs de Vollerswaal in Hoorn drijven en belden de politie. Brandweerduikers hebben et lichaamgeborgen en forensisch experts hebben onderzoek gedaan. Getuigen vertelden dat het om een oudere vrouw zou gaan.

49-jarige Hongaarse man verdronken in de Korte Prinsengracht

AMSTERDAM – Zondagochtend rond 09.00 uur troffen passanten een lichaam aan in de Korte Prinsengracht. Het lichaam is geborgen en blijkt van een 49-jarige Hongaarse man zonder vaste woon- of verblijfplaats. Forensisch onderzoek moet vaststellen hoe lang het lichaam in het water heef gelegen. De locatie waar het stoffelijk overschot werd aangetroffen, ligt aan het einde van de vaarroute van de Canal Parade.

Lichaam van 30-jarige Barnevelder gevonden in Italiaans meer

BRESCIA - De 30-jarige Nederlander die dinsdag in het Iseomeer vermist was en is verdronken is zaterdagochtend gevonden. De vader van twee jonge kinderen werd op een opblaasbare rubberboot achter een motorboot gesleept. De man was met zijn vrouw, kinderen en vrienden op vakantie. Hij raakte te water op een plek waar het meer 150 tot 200 meter diep was. Dagenlang hebben duikers gezocht, met zaterdag het vinden en bergen van et lichaam.

2-Polen verdronken bij auto te water in Leimuiden

LeimuidenZaterdagochtend rond 06.00 uur werden hulpdiensten gealarmeerd voor een auto te water. De auto was vanaf de Herenweg in de Westeinderplassen beland. Een 32-jarige man uit Polen, kon op eigen kracht uit het voertuig komen.

De 34-jarige vrouw uit Polen en een Poolse man werden door de politie en duikers van de brandweer uit de auto te water gehaald. Hulpdiensten hebben nog reanimatie toegepast, ook de traumaheli kwam ter plaatse. De drenkelingen zijn nog naar het ziekenhuis gebracht, helaas bleken zij al overleden.

Woensdag 1 augustus

Dode aangetroffen in de Eem bij Baarn

BAARN – Donderdagmiddag is in rivier de Eem bij Baarn een stoffelijk overschot gevonden. De schipper van een fietspont met zo’n 30 toeristen aan boord voor een fiets- of wandeluitje zag bij aanmeren het lichaam in de Eem drijven. De schipper heeft meteen de politie gebeld. Die doet sporenonderzoek en verteld nog niet wie het is en hoe deze in het water is beland.